mandag 18. april 2011

På orreleik i Gaupesteinmarka



Eventyrlig opplevelse å ligge i skauen og plutselig bli vekket av et kraftig tsjoo. Halv fem var leiken igang for fullt. Det var en god del fugl, men fortsatt ganske mørkt. Det viste seg etterhvert at min sporing tidligere i våres likevel ikke medførte plassering av kamuflasje med kirurgisk presisjon. Etter første runde av spillet hadde jeg ikke festet en eneste orrhane til brikka. Etter en times tid med ro, var spillet igang igjen. Nå var et par av hanene så greie at jeg fikk tatt en del bilder. Det var litt avstand til fuglene, men da satser jeg på miljøbilder i stedet for de spektakulære closeup kampbildene. De får vente til en annen gang.

12 kommentarer:

Arnfinn sa...

Ja det er veldig greit med litt miljøbilder også.

Arnfinn

Espen Viker sa...

Bare fint å se litt miljø rundt fuglene, særlig når det er naturlige omgivelser. Fint bilde med skikkelig morgenstemning og smak av villmark. Synes du har kommet greit ut av det med tanke på komposisjon også.

Hilda R.B sa...

Det er flott med miljøbilder. Artig å få oppleve dette spelet. Flott opplevelse som du formidler fint. Ha en god uke videre!

Unknown sa...

Hei.

Trivelig bilde!
Har ligget i området flere netter og hørt på orrhanen, men ikke lett etter spill-plassen.
jeg har vært der for å titte etter tiurleik. Herlig område. Dette er der Sverre M. Fjellstad holdt på i når jeg vokste opp. Han har laget masse bra 16mm film. Nå er han langt opp i 80 årene og fortsatt frisk.

Kåre

Stein Kristian Martinsen sa...

Hei og takk for tilbakemeldinger!
Etter natta på myra sammen med orrfuglene, dro jeg til Hvaler og påskeferie. Der opplevde jeg orrfuglens fetter, fasanen. Den spankulerte rundt i lyngheiene på Asmaløy.
Kåre, du nevner Sverre M Fjelstad. Han mener storfuglbestanden i Gaupesteinmarka er svært rik i forhold til sammenlignbare områder.

Christer Hoel Olsen sa...

Godt orrfuglbilde, som også viser litt av den flotte furuvegetasjonen på myrene i Gaupesteinsmarka. Jeg synes dette egentlig er vel så interessant som nærkampbildene. Litt forsyrrende med de solbelyste områdene i bildet, men totalt sett bra.

Stein Kristian Martinsen sa...

Takk for kommentar Christer. Jeg har ambisjoner om å jobbe litt med slideshow. Så orrfuglbildene håper jeg å få satt sammen til et slikt. Nå på våren er det imidletid ikke tid til denslags.

Knut Børge Strøm sa...

Håper virkelig jeg får oppleve dette fantastiske skuespillet før våren er omme. Et fint miljøbilde, med mye stemning. Det at hanen tydelig tsjoeer hever bildet.

Knut Børge

Kathrine sa...

Bra miljøbilder! Vi har da sett ørten kampbilder nært nok før alle mann,)

Vi bare hørte orren 500 meter unna hytta i påska, men det var så mye snø enda, at å ta på seg skiene og gå etter, var bare tull.
Er litt spent på bekkasinen i år. Så jeg gleder meg til den, med eller uten kamera.

:)

Stein Kristian Martinsen sa...

Takk for kommentarer Knut og Kathrine.
Vi er jo veldig fokusert på tiur og orrfugl, og glemmer spillet andre fugler bedriver. Bekkasin høres jo veldig spennende ut.

Håvard Flaatten sa...

Vakkert. Topp med slike bilder av litt miljø også :)
mvh
Håvard

Lasse sa...

Vacker bild, man behöver inte se close up utan denna duger mer än väl!
Var också ute och spanade här men det var alltför långt avstånd, kanske 500 m så de bilderna blev ju inget att ha...Men skall pröva bättre nästa år. Men en fin upplevelse blev det i aslla fall, höra (och se)spelet, och fika i morgonsolen. Kan det bli bättre ?

Legg inn en kommentar