tirsdag 14. desember 2010

På iskanten, klar for dykk

Med ny linse og ny parkdress følte jeg meg godt rusta til en tur i minus 15. Parkdressen svarte til forventningene og er egentlig uunværlig på sånne sakte turer. Det er bare å sette seg ned på post, eller åle seg bortover i snøen om det er nødvendig. Ingen kald snø lekker inn til bar hud.
Ny linse på høyre øye ble etterhvert nødvendig, jeg kunne ikke engang se en bokstav på kloss hold. En bivirkning er at dybdesynet er tilbake og det er en stor fordel når en er ute i ulendt terreng.
Et par tradisjonelle bilder av fossekallen ble dagens fangst.



8 kommentarer:

Kai Edvard - naturligvis! sa...

Flotte Fossekall bilder Stein. Gratulerer så mye med ny linse og parkdress!!

Hilda R.B sa...

Det var fine bilder av en fugel jeg har vært på jakt etter lenge. Heldig du er da.

Espen Viker sa...

Tradisjonelle bilder som du selv sier. Ikke noe galt det. Du har fanget typiske fossekallsituasjoner her.
Vært i Gjersjøelva eller?

Stein Kristian Martinsen sa...

Takk så mye Kai Edvard.
Hilda, om du har noen mindre bekker som fryser delvis igjen, skulle jeg tro du vil finne fossekallen i de partiene som holder seg åpne gjennom vinteren.
Espen, joda det er Gjersjøelva. Var først en tur i Tussebekken, men der var det ingen fugl og heller ingen tegn til at den har vært der. Fossekallen er jo en ypperlig miljøindikator, så at den uteblir er et dårlig tegn for Tussebekken.

Espen Viker sa...

Ikke noe bra at den blir borte nei. Men jeg har en mistanke om at bestanden gikk endel ned i løpet av vinteren som var, pga langvarig kraftig kulde og lite åpne områder for fuglene. Vet ikke om dette er riktig, men jeg har gjort meg litt tanker i den retningen. Har selv lagt merke til at det er lite fossekall på steder jeg ofte ser den.

Det er et ikke helt ukjent fenomen at f.eks på Hardangervidda som jeg kjenner godt til, kan mindre bekker/vassdrag bunnfryse om vinteren og ta livet av hele ørretbestanden der. Disse bekkene har da dårlig bestand i noen år etterpå, men tar seg jo opp igjen. Noe av det samme kan nok skje for andre arter også hvis kulda er tøff.

Lasse sa...

Gratulerar till fina bilder som du jobbat väl för !
Har aldrig själv upplevt detta så det återstår!
Ha en fin dag,

Espen Viker sa...

Bare en liten oppdatering ang. fossekallen; jeg har observert fossekall helt øverst i Tussebekken opp mot vannet både før og etter jul. Kun ett individ begge gangene. Så det er enda håp!

Stein Kristian Martinsen sa...

Takk for info, Espen!

Legg inn en kommentar